Nasıl Çözülür?

Şanzıman yağı nasıl kontrol edilir

Bir aracın gayesine uygun bir biçimde hareket edebilmesi için belli modüllerin sistemli bir halde çalışması gerekiyor. Bunlardan tahminen de en kıymetli olanlardan birisi de şanzıman sistemidir. Bu sistemin gerçek halde çalışması sayesinde motorda üretilen güç vites yardımı ile arttırılarak daha yüksek bir performansın alınması sağlanıyor. Şanzıman sistemleri günümüzde iki türlü biçimde sunuluyor. Otomatik şanzıman ve manuel şanzıman olarak kullanıcılar tarafından tercih ediliyor. Günümüzde ağır trafik nedeniyle beşerler daha çok otomatik şanzımana sahip otomobilleri tercih ediyor. Bu sistemler motor sisteminin çabucak altında yer almaktadır. Vites kolu sürücünün sağ tarafında bulunmakta ve debriyaj sistemi yardımı ile düzey yükseltilmekte yahut düşürülmektedir.

Şanzıman sistemi çok sağlam materyalden yapıldığı için kolay kolay bozulmazlar. Fakat yine de dikkat etmek ve kolu fazla zorlamamak gerekiyor. Sistemin içerisinde birçok dişli olduğu için 100 km sürat ile giderken araç 5 vitesten birdenbire 1 yahut 2 vitese çekilmesi büyük bir probleme neden olabiliyor. Onun için hem vites düşürürken hem de vites yükseltirken sırayı bozmamak gerekiyor. Bunun yanı sıra vites geçişlerinin kolay olması ve dişlilerin verimli çalışması için şanzıman yağı kullanılmaktadır. Bu yağın eksik olması da sistemde bozulmalara neden olabilir. O nedenle tertipli aralıklar ile bu yağın daima olarak denetim edilmesine dikkat edilmelidir. Eksilme görülürse kesinlikle yenilenmelidir.

Şanzıman Yağı Denetimi ve Değişimi

Yukarıda bahsettiğimiz üzere şanzıman sistemleri iki farklı biçimde sunulmaktadır. Tabi bu sistemlerin farklılıklarından birisi yalnızca geçişlerin otomatik yahut manuel olması değildir. Tıpkı vakitte yağ denetimi konusunda da farklılıkları olduğunu ekleyelim.

Normal vitese sahip olan araçlarda şanzıman denetimi için rastgele bir yağ çubuğu yoktur. Eski tertipte oto endüstrisinde bulunan ustalar şanzıman yağı tıpasını çıkarıp yağın ne yoğunlukta aktığına bakarak eksik olup olmadıklarını denetim ediyorlardı. Şayet akım düşük düzeydeyse yağ eklenmekte ve akım yükselmeye yakın tıpa tekrar kapatılıyordu. Kısaca tecrübeyle denetim ediliyordu fakat yeni otomatik araçlarda bunun için bir denetim çubuğu eklendiğini söyleyebiliriz.

Genelde motor ile ön cam ortasında bir noktaya gizlenen denetim çubuğu bulunmaktadır. Bunu çekerek şanzıman yağı denetim edilebiliyor. Bu denetim esnasında unutulmaması gereken iki farklı derecenin olacağıdır. Şayet arabayı çalıştırmadan düz bir pozisyonda dururken denetim ederseniz bakmanız gereken derece 30 olmalıdır. Fakat araç belli bir mühlet çalıştıktan sonra durursa yapmanız gereken 80 derecelik kısma bakmak olacaktır. Bu farkın neden olduğuna da değinelim. Bütün sıvı hususlarda olduğu üzere şanzıman yağı da sıcaklık arttıkça genleşecektir ve düzeyi artacaktır. Şayet araç sıcakken baktığınızda şayet düzey 80 olarak görürseniz bu bilgiye sahip olmadığınız için şanzıman yağının yüksek olduğunu düşünerek boşaltma yapabilirsiniz. Bu noktada yanılmamanız için şayet gerekli bilginiz yoksa denetim sürecini sizin yeriniz bir diğerinin yapması değerli olacaktır. Tabi bu kişinin servis olması mantıklı bir tercih olacaktır.

Bir yanıt yazın